STOWARZYSZENIE ŚWIĘTEGO FILIPA NEREUSZA
Termin: 27.11.2024r. (środa)
Godziny: 09:00 – 15:10
Miejsce: Dom Kultury w Rudzie Śląskiej ul. E. Kokota 170 (Bielszowice)
Organizator: Stowarzyszenie Świętego Filipa Nereusza
Konferencja została przygotowana z myślą o wychowawcach, nauczycielach, rodzicach, pracownikach socjalnych i wszystkich, którym na sercu leży dobro dzieci.
Pracując od 25 lat z dziećmi i młodzieżą, a także ich rodzicami, widzimy z jakimi trudnościami się mierzą. Mamy także na uwadze wychowawców i nauczycieli, którzy często czują się bezradni i sfrustrowani wobec zachowań swoich podopiecznych.
Dzieci i młodzież by zdrowo się rozwijać, potrzebują DOBRYCH dorosłych z DOBRĄ energią do życia i kontaktu. Zapragnęliśmy więc stworzyć przestrzeń spotkania osób zaangażowanychw wychowywanie. Przestrzeń wzajemnego wsparcia, wymiany doświadczeń oraz inspiracji.
Program konferencji uwzględnia teorię i jej praktyczne zastosowanie. Każdy Uczestnik może wybrać warsztat, który szczególnie go interesuje.
09:00. – 09:10 - Rozpoczęcie.
09:10 – 9:55 – Wykład Aleksandry Karasowskiej: Samoregulacja i Samokontrola: Jak uczyć dziecko umiejętności opiekowania się sobą i panowania nad własnym zachowaniem?
10:00 – 10:45 – Wykład s. Anny Bałchan: Dialog motywujący jako narzędzie do rozpoczęcia i umocnienia procesu zmiany.
10:45 – 11:00 – przerwa kawowa
11:00 – 11:45 – Wykład Dominiki Hofman:
11:55 – 14:50 - Warsztaty (do wyboru przy rejestracji na konferencję):
- Grupa 1: Samoregulacja dzieci i młodzieży – Jak wspierać młodych ludzi w radzeniu sobie ze stresem i emocjami.
Uczestnictwo w warsztacie umożliwi odniesienie wiedzy do konkretnych przypadków z praktyki. Ćwiczenia w zespołach dadzą szansę na wymianę pomysłów i doświadczeń a także rozwijanie niektórych umiejętności przydatnych w pracy z dziećmi.
- Grupa 2: Dialog motywujący jako narzędzie do rozpoczęcia i umocnienia procesu zmiany.
Dialog Motywujący to model komunikacji skupiony na rozpoznaniu i wykorzystaniu wartości i celów. Szacunku do autonomii rozmówcy przyjmując, że każdy jest ekspertem od swojego życia i możliwości. Czyli jest to praca " z" osobą na temat zmian. To nasze spotkanie pokarze narzędzia i przekaże ducha tej metody.
- Grupa 3: Z tęsknoty za przynależnością - praktyki wioskotwórcze.
W trakcie warsztatów zaproszę do refleksji nad tkaniem ścieżek, które budują poczucie przynależności u dzieci i młodych ludzi. Podzielę się praktykami, które wdrażamy w Liceum Sowizdrzała. Poprzyglądamy się, które ścieżki służą nam młodym i małemu światu wokół, a którymi idziemy już z przyzwyczajenia. A może spróbujemy wytyczyć nowe?
15:00 - Zakończenie konferencji
Do współtworzenia konferencji zaprosiliśmy osoby, których wiedza i doświadczenie realnie wpływają na zmianę życia wielu osób. Dobrych DOROSŁYCH! Cieszymy się, że ich poznacie!
Aleksandra Karasowska - psycholog, licencjonowany trener PTP, konsultant Państwowej Agencji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych, przez wiele lat prowadziła terapię dzieci i rodzin (w szczególności dotkniętych problemem alkoholowym), autorka i realizator programu szkoleń dla pracowników świetlic socjoterapeutycznych realizowanego na zlecenie PARPA; aktualnie prowadzi szkolenia i konsultacje dla szkół, ośrodków pomocy społecznej, poradni, domów dziecka; przez 7 lat prowadziła zajęcia dydaktyczne z zakresu socjoterapii w Szkole Wyższej Psychologii Społecznej w Warszawie; autorka publikacji z zakresu profilaktyki oraz pomocy dziecku i rodzinie, prowadzi szkolenia dla nauczycieli i wychowawców a także innych grup zawodowych. Przez ponad 10 lat opiekun merytoryczny Stowarzyszenia Św. Filipa Nereusza w Rudzie Śląskiej
dr Dominika Hofman - współzałożycielka Liceum Sowizdrzała i zrębów małej kultury, która rośnie wokół niego, umiera i znowu rośnie.
Wcześniej, przez ponad 10 lat współtworzyła Uniwersytet Otwarty na Uniwersytecie Śląskim. Tworzyła inicjatywę dla maturzystów oraz społeczność wokół transformacji podejścia do dydaktyki na uniwersytecie i w szkole. Zainicjowała i koordynowała m.in. Kongres Oświaty i Otwarte Spotkania Dydaktyczne.
Prowadzi badania nad tajemnicą wychowania i budowania kultury służącej dojrzewaniu. Pewien etap poszukiwań zakończyła doktoratem z nauk społecznych w obszarze pedagogiki. Dziś prowadzi je w Miejscu, które współtworzy i czasami, choć za rzadko, w lesie.
Jest kimś w rodzaju farmerki "pola społecznego” - tworzy zręby społeczności tam, gdzie nic nie rośnie.
Matka-założycielka szkoły i matka dwóch dziewczynek. Jej partnerem na obu tych leśnych ścieżkach jest mężczyzna - Kacper Lemiesz.
S. Anna Bałchan - terapeutka, trenerka Dialogu Motywującego Polskiego Instytutu Dialogu Motywującego, prezes Stowarzyszenia Moc dla Kobiet i Dzieci. Na co dzień pracuje z ofiarami przemocy i handlu ludźmi.
Uzależnienia behawioralne to czynności wykonywane w sposób nałogowy, w celu poprawy samopoczucia lub uniknięcia cierpienia. Ten problem dotyczy coraz większej liczby dzieci i młodzieży. Osoba uzależniona nie jest w stanie panować nad swoim zachowaniem i konstruktywnie regulować emocji. Jedną z kluczowych umiejętności, która może przeciwdziała takim destrukcyjnym sposobom zapewnienia sobie dobrostanu jest samoregulacja. Jest to zdolność opiekowania się sobą w sposób uwzględniający własne specyficzne potrzeby wynikające z funkcjonowania układu nerwowego, cech emperamentnych i innych uwarunkowań. Istotna jest też umiejętność samokontroli, która umożliwia powstrzymanie destrukcyjnych impulsów i skuteczne realizowanie własnych celów.
W wykładzie zostanie przekazana wiedza dotycząca samoregulacji i samokontroli oraz techniki pomocne w uczeniu dzieci tych umiejętności.
Twórcami Dialogu Motywującego są Wiliam Miller i Stephen Rollnick. Metodą tą pracują ludzie zajmujący się pomocą szeroko pojętą; w pracy socjalnej z uzależnionymi, w szpitalach, szkołach, itp. Dialog Motywujący to model komunikacji skupiony na rozpoznaniu i wykorzystaniu wartości i celów. Szacunku do autonomii rozmówcy przyjmując, że każdy jest ekspertem od swojego życia i możliwości. Czyli jest to praca „z" osobą na temat zmian. To nasze spotkanie pokarze narzędzia i przekaże ducha tej metody.
Myśląc o dzieciach i młodych ludziach, myślimy dzisiaj często o interwencjach kryzysowych, o większej ilości psychologów w szkołach, o dostępie do terapii, o wzroście finansowania na dzieci, które mają orzeczenia.
Z drugiej zaś strony rozrasta się oferta treningów, zajęć językowych, innowacyjnych warsztatów gdzie każdy może realizować indywidualne pasje i talenty, torując swą drogę do sukcesu.
Oba te podejścia łączy koncentracja na pojedynczym dziecku, na jednostce. Na jego trudzie, zaburzeniu, dysfunkcji albo na jego potencjale, zasobie.
W trakcie spotkania chciałabym zaprosić Was do zatrzymania.
Ku czemu ma prowadzić ten rozwój osobnych jednostek? Gdzie w tym społeczność i jej potrzeby, gdzie świat i nauka kochania go? Czy nie zapomnieliśmy o tym, co wielopokoleniowe, kolektywne? Czy można w ogóle dojrzewać bez grupy? Służenia jej i przyjmowania od niej? bez odpowiadania na to, co w świecie wokół nas?
Po 3 latach podejmowania poważnych prób budowania miejsca, które ma wspierać w dojrzewaniu i tworzeniu społeczności, po kontakcie z kryzysową kondycją, w której się wraz z naszymi dziećmi znaleźliśmy, nie mam łatwych odpowiedzi. Nie przyniosę obietnic i metod, które... szybko, łatwo, skutecznie...
Przyniosę za to pytania i tropy, którymi możemy podążyć. Za czym tęsknimy, myśląc o tym, że gdzieś moglibyśmy przynależeć? Jak odzyskiwać utraconą przynależność do Miejsca, która pomoże nam przetrwać podczas zawieji i zamieci oraz świętować to, co ważne? Które pomieści nasze piękno i nasze wyzwania?
Przy-należeć. To czasownik.
Czy na rzecz relacji z Miejscem pracujemy? Co to za praca? Jakie mamy należności względem Miejsca, w którym żyjemy? Co jesteśmy mu dłużni? Może tęsknoty te, często trudne do uchwycenia, dadzą nam tropy owych zobowiązań? Może, gdy na poważnie się do nich podepniemy, uruchomią pracę, którą mamy do zrobienia dla Miejsca i społeczności? Może porwą nasze serca na tyle, że pomogą nam wyrwać sięz komfortu i wybiją nas z jednostkowych, utartych torów?
I jak zapraszać do przynależenia dzieci i młodych?
Widzenie dzieci, akceptowanie to dużo. To jednak nie wystarczy, aby dzieci ukorzeniły się w przynależeniu. Przynależność wymaga wychodzenia z bierności. Wymaga aktu, ruchu, zakochania, przejęcia się czymś na serio! Jakie ścieżki mamy zatem wytyczać jako dorośli, aby dzieciom powoli rosła sprawczości i ciekawość? Aby stawali się częścią jakiegoś Miejsca, które z czasem stanie się ich?
1) Samoregulacja dzieci i młodzieży – Jak wspierać młodych ludzi w radzeniu sobie ze stresem i emocjami.
Uczestnictwo w warsztacie umożliwi odniesienie wiedzy do konkretnych przypadków z praktyki. Ćwiczenia w zespołach dadzą szansę na wymianę pomysłów i doświadczeń a także rozwijanie niektórych umiejętności przydatnych w pracy z dziećmi.
2) Dialog motywujący jako narzędzie do rozpoczęcia i umocnienia procesu zmiany.
Dialog Motywujący to model komunikacji skupiony na rozpoznaniu i wykorzystaniu wartości i celów. Szacunku do autonomii rozmówcy przyjmując, że każdy jest ekspertem od swojego życia i możliwości. Czyli jest to praca " z" osobą na temat zmian. To nasze spotkanie pokaże narzędzia i przekaże ducha tej metody.
3) Z tęsknoty za przynależnością - praktyki wioskotwórcze.
W trakcie warsztatów zaproszę do refleksji nad tkaniem ścieżek, które budują poczucie przynależności u dzieci i młodych ludzi. Podzielę się praktykami, które wdrażamy w Liceum Sowizdrzała. Poprzyglądamy się, które ścieżki służą nam młodym i małemu światu wokół, a którymi idziemy już z przyzwyczajenia. A może spróbujemy wytyczyć nowe?
Każdy uczestnik konferencji otrzyma komplet materiałów konferencyjnych oraz zaświadczenie o uczestnictwie.
Rejestracja i szczegóły na stronie tutaj – liczba miejsc jest ograniczona, tym samym o uzyskaniu miejsca decyduje kolejność zgłoszeń. Do osób zainteresowanych prześlemy informacje zwrotną o zakwalifikowaniu się bądź o braku miejsc i zaproszeniu na przyszłe wydarzenia.
Projekty: PsychOODPORNI! i W kontakcie! zostały dofinansowane ze środków miasta Ruda Śląska.
Konferencja i webinaria są początkiem! Jesteśmy ciekawi co wydarzy się po ich zakończeniu
ul. Leśna 37, 41 – 706 Ruda Śląska, Skrytka pocztowa 28
KRS 0000013532
NIP 641-21-85-130
REGON 276699842
Nr konta bankowego:
84 1940 1076 3097 3767 0004 0000
Credit Agricole Bank Polska S.A